Monipuolinen luonto lähellä kaupunkia, lukuisat
harrastusmahdollisuudet, ruokakauppojen laajat valikoimat ja rauhallisuus olivat
ennen Hollantiin muuttoa itsestäänselvyyksiä, mutta saivat Tampereelle palaavan
perheemme tuntemaan itsensä tervetulleeksi ja kotoisaksi.
Kahdessa vuodessa
Haag ehti kuitenkin näyttää omat parhaat puolensa. Hollannista jäin erityisesti
kaipaamaan monipuolista, vaivatonta ja tiheää julkista liikennettä, kattavaa ja
sujuvaa pyörätieverkkoa, OV-chipkaartia, museumkaartia, huikeita kulttuurisia
elämyksiä ja huvittelumahdollisuuksia sekä rentoa, välillä jopa satumaista
elämänmenoa.
1 Maanlaajuinen matkakortti ja museokortti helpottavat
elämää
Iloisia uutisia: Suomeen on tulossa sekä maanlaajuinen
matkakortti että museokortti. Waltti-matkakorttihankkeessa on mukana 9
ELY-keskusta ja 22 kaupunkia, myös Tampere. Waltilla voi alkuvaiheessa
matkustaa busseissa. Kun mukaan saadaan vielä junaliikenne ja liityntämatkat
lentokentille, matkustaminen helpottuu oleellisesti.
Hollannissa yhteinen matkakortti on arkipäivää. Lähes
jokaisen hollantilaisen ja pitkäaikaisen turistin lompakosta löytyy
OV-chipkaart, jota voi vinguttaa halki maan niin bussissa, ratikassa, metrossa
ja junassa kuin randstadrailissa, junan ja raitiovaunun välimuodossa. OV-chipkaart
leimataan lukijalaitteessa matkan alkaessa ja uudelleen sen päättyessä. Tällöin
kortilta veloitetaan maksu matkan pituuden mukaan. Matkakortin voi hankkia
henkilökohtaisena tai anonyymina, jolloin sitä voi käyttää vuorotellen useampi
perheenjäsen tai vaikkapa Suomesta kylään saapunut yövieras.
Reissuun voi Hollannissa lähteä ilman etukäteissuunnitelmaa
ja lipunvarausta, kunhan matkakortilla on tarpeeksi rahaa. Myytävänä on myös kerta-
ja matkailijalippuja. Korttia voi ladata asemilla ja ruokakaupoissa. Jos
myöhästyy suunnitellusta yhteydestä, peliä ei ole vielä menetetty, sillä pian
tulee seuraava vuoro. Junissa on oma osasto pyörillä, pyörätuoleilla ja
lastenvaunuilla matkustavia varten.
Toivon, että Tampereen julkinen liikenne on tulevaisuudessa nykyistä
tiheämpää ja vaivattomampaa. On alueita, joihin on työlästä ja raskasta
matkustaa usealla bussilla. Tampereelle suunniteltu ratikkalinja on kallis
investointi, mutta toteutuessaan todellinen vaihtoehto autoliikenteelle
kuljettaessaan suuren joukon ihmisiä nopeasti paikasta toiseen. Junayhteys
lentokentälle tekee Tampereen seudusta nykyistä helpommin saavutettavan.
Museokortti lisää museokäyntejä
On todella ilahduttavaa, että Suomen museoliitto on
ottamassa vuonna 2015 käyttöön maanlaajuisen museokortin. Mallia
korttihankkeeseen Suomi on ottanut Hollannin ja Sveitsin
museokorttisysteemeistä. Hollantilaisella museokortilla pääsee rajattomasti 400
museoon kautta maan. Miljoona museokävijää käyttää museumkaartia 6,4 miljoonaa
kertaa vuodessa.
Molemmissa maissa idea on sama: maksamalla vuosimaksun
pääsee rajattomasti kaikkiin järjestelmään liittyneisiin museoihin vuoden
ostohetkestä. Museot.fi-sivuston mukaan Suomessa on 904 museota. Rekisteröityminen
järjestelmään on nyt käynnissä. Tampereen ja Pirkanmaan museoiden kävijämäärät
ja tulot kasvavat kortin myötä varmasti, kun matkailijat vierailevat samalla
reissulla monessa museossa ja säästävät kortin ostamalla rahaa.
Museokortin hinnaksi on suunniteltu 50—54 euroa.
Alankomaissa hinta on samansuuntainen, 54,95 euroa, johon lisätään
kertaluonteinen rekisteröitymismaksu 4,95 euroa. Hollannissa on käytössä myös
27,50 euron hintainen alle 18-vuotiaiden kortti. Tällainen
nuorisokorttivaihtoehto lisäisi oleellisesti myös suomalaisten lapsiperheiden
museokäyntejä.
Oma kokemukseni hollantilaisesta museokortista on erittäin
myönteinen. Kävimme lastemme kanssa lukuisia kertoja mielimuseoissamme, eikä
koko museota tarvinnut kiertää kiireellä läpi, vaan jotakin saattoi jättää
seuraavaan kertaan. Kynnys poiketa uuteen museotuttavuuteen ohikulkumatkalla
oli matala.
2 Pyöräilystä on tehty helppoa ja kannatettavaa
Kuningaskunnassa pyöräilijä on tien kuningas. Punaiset
pyöräkaistat erottuvat selkeästi auto- ja kävelyteistä, pyöräilijöillä on omat
liikennevalot ja etuajo-oikeus ajaa jopa yksisuuntaisella tiellä vastakkaiseen
suuntaan ja kääntyä oikealle, kun muu liikenne seisoo punaisissa valoissa.
Juna-asemien edustojen pyöräparkit ovat täynnä pyöriä ja junan pyörävaunuun voi
ottaa pyörän mukaan. Rotvallit eivät menoa hidasta, koska niitä ei ole.
Pyöräily on hollantilaisille luonnollinen tapa liikkua, kuin
kävelyn toinen muoto. Pyöräily opitaan jo äidinmaidossa, kun vauvat kulkevat
pyörän kyydissä kantoliinassa tai ohjaussarvien väliin tai laatikkopyörään
asetetussa vauvanistuimessa.
Pyöriä on joka lähtöön ja ne ovat todellinen vaihtoehto
auton hankinnalle. Lapsia ja eläimiä voi kuljettaa perhetandemeilla, laatikkopyörillä
ja perävaunuilla. Taakkapyörässä kulkee kolmekin lasta, kun asettaa vauvanistuimen
ohjaussarvien väliin ja taakse tavallista pidemmälle tarakalle vaikka kaksoset
peräkkäin tuplaistuimeen. Lähes kaikkien pyörien etuosassa on jykevä kori,
joten lastenistuimet eivät estä vaikkapa kauppakassin tai repun kuljettamista.
Saatavilla on myös erityisiä kuljetuspyöriä, joissa on pitkä tarakka isoa
kuljetuslaatikkoa varten edessä tai takana.
Suomessa alkaa olla useampia erilaisten laatikko- ja taakkapyörien
nettikauppoja ja Tampereen katukuvassakin hurahtelee jonkin verran erilaisia
perhepyöriä. Tampereella pyöräilijät ja kävelijät saattavat kokea toisensa
vihollisiksi, koska joutuvat väistelemään toisiaan. Kaistojen jakaminen ja
leventäminen poistaisi tämän ongelman. Kaupunkimme olisi aidosti pyöräilymyönteinen,
jos se muuttaisi rakennettaan kaikille liikkumismuodoille sopivaksi, tekisi
pyörän vuokraamisesta entistä helpompaa, lisäisi vuokravalikoimaan
lastenistuimet ja jos tänne saataisiin vielä oma erikoispyöräliike. Tehdään
Tampereesta avoin kaikille kulkemisen muodoille!
3 Taianomaisia elämyksiä jopa 80 sentillä
Tampereella on kaksi laitosteatteria, lukuisa joukko pieniä
teattereita, musiikki-, elokuva- ja teatteritapahtumia, museoita ympäri
maakuntaa, elokuvateattereita, Tampere-talo, Särkänniemi, Viikinsaari. Miten jo
olemassa olevia mainioita puitteita voisi vielä parantaa?
Hollannista voisi ottaa oppia museoiden ja käyntikohteiden
moninaisuudessa. Alankomaiden museot ovat erityisiä paitsi maan rikkaan
maalausperinteen, myös elämyksellisyyden ja interaktiivisuuden ansiosta. Utrechtin
junamuseossa vanhojen junien kyytiin saa luvan kanssa kiivetä, kokeilla vipuja
ja painella nappuloita. Kuulokkeet korvilla voi tehdä auditiivisen kävelyretken
vanhalle asemalle museoon rakennetun kaivoskylän halki. Piha-alueella lapset pääsevät
pienen höyryjunan kyytiin, ja uskaliaimmat voivat kokeilla simuloitua
aikamatkaa tai kummitusjunan kyytiä.
Nordwijkin Space Expossa pääsee tutkimaan lattialla makaavaa
avaruusalusta tai kokeilemaan, miltä simuloitu venäläisen avaruusraketin lähtö
tuntuu. Valtavassa pienoismaailma Madurodamissa voi tutustua kerralla koko
Hollantiin ja kulttuurimuseo Museonissa roomalaisten aikaan rakentamalla
advedukteja, soutamalla viikinkilaivalla ja pelaamalla lukuisia historiallisia
ja moderneja pelejä. Museonin vieressä majailee 3D-elokuvateatteri Omniversum,
jonka koko auditorion kokoiset valkokankaat saavat aikuisenkin haukkomaan
henkeään.
Eftelingin huvipuisto Tillburgissa on satumainen elämys. Perinteisten
huvilaitteiden ja satuhahmojen patsaspuiston lisäksi voi nauttia teatterista ja
uskomattomista kiertoajeluista halki keijukaisten unimaailman ja Fata Morganan,
jossa robotiikalla toimivat nuket herättävät kangastuksenomaisen kaupungin
henkiin. Heikompaa voi hirvittää, kun paatti lipuu 10 metrisen jättiläisen
jalkojen välistä. Illan hämärtyessä väreillä, tulella ja musiikilla leikkivä
vesishow huipentaa illan.
Yksi on kuitenkin yli muiden: pienoisrautatie-harrastajien
ylläpitämä Stoomgroep West Zuiderpark, tuttavallisemmin Zuiderparkin
junapuisto. Kyyti pienoishöyryjunalla halki puiston maksaa aikuiselta 1 euron
ja lapselta 80 senttiä. Hollannissa on erityisen paljon vapaehtoisuutta, ja
harrastajat rakentavat ja ylläpitävät tämänkin puiston raiteita, vaunuja ja
koneistoja pääosin omalla vapaa-ajallaan.
Löytyisikö Tampereelta yhtä innokkaita junaharrastajia
avaamaan vastaavan puiston vaikkapa Viinikan tulevaan perhepuistoon? Voisiko
Särkänniemeen lisätä ripauksen taikapulveria Fata Morganan laivamatkan tyyliin?
Olisiko Särkänniemen planetaariolla tai Finnkinolla innostusta alkaa näyttää
kunnon kalansilmäperspektiivin 3D-elokuvia Omniversumin lailla? Mahtuisiko
Pirkanmaalle pikkulasten ja vähän isompienkin takuuvarma suosikkimuseo,
interaktiivinen junamuseo — esimerkiksi Vapriikin sisäpihalle?
Tanja Juvani, toimittaja
Asui perheineen Haagissa keväästä 2012 joulukuulle 2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti