Toiveeni on, että Tampere on vuonna 2040 kestävien matkaketjujen kansainvälinen esimerkkikaupunki, yksi viihtyisimmistä kaupungeista maailmassa sekä Suomen toinen kansainvälisesti tunnettu kaupunki.
Olen kiertänyt tutkimusprojekteissa eri maissa – erityisesti Euroopassa – ja tutkinut kaupunkien kehitystä erityisesti liikkumisen näkökulmasta. Tähän mennessä vastaani ei ole tullut monta Tamperetta kauniimpaa kaupunkia. Koskimaisema on vertaansa vailla, Keskustori on uljas kauniine rakennuksineen ja entiset teollisuuslaitokset on restauroitu hienosti niin, että vanha teollisuuskaupungin leima on säilynyt katukuvassa. Palauttamalla keskusta autoilta ihmisille Tampereesta on mahdollista tehdä äärimmäisen viihtyisä ja vetovoimainen kaupunki, joka sykkii elämää ja jossa kauppa kukoistaa. Siihen päästään kokonaisvaltaisella liikennejärjestelmäsuunnittelulla, jossa mahdollistetaan keskustan saavutettavuus eri kulkutavoilla mutta keskustassa autoliikenne ei dominoi.
Yhdyskuntarakenteeltaan Tampere on kuin suoraan joukkoliikennesuunnittelun oppikirjasta. Maankäyttö on keskittynyt nauhamaisesti muutaman käytävän varteen, jolloin joukkoliikenteellä on valtava potentiaali. Liikennejärjestelmä tulee Tampereella suunnitella niin, että sen selkärankana ovat kestävät matkaketjut. Joukkoliikenteellä, pyörällä tai kävellen tai niitä yhdistelemällä täytyy voida tehdä matka paikasta A paikkaan B kilpailukykyisesti autoiluun nähden. Tietyillä vyöhykkeillä, kuten keskuksissa ja asuinalueilla, autoliikennettä täytyy rajoittaa niin, että kestävä matkaketju on henkilöautoa nopeampi ja vaivattomampi vaihtoehto. Siihen vaaditaan laadukkaat joukkoliikenneyhteydet (mieluiten raiteella), Hollannin ja Tanskan tasoiset pyöräilyväylät, viihtyisät kävelyreitit sekä ihmiskeskeisesti toteutetut ketjujen linkkikohdat, jotta matkojen ketjuttaminen on liityntäpysäköinteineen helppoa ja vaivatonta.
Tampere on syytä kytkeä globaaliin fyysiseen internetiin suorien lentojen kautta entistä paremmin. Se on olennainen asia Tampereen seudun kilpailukyvyn kannalta. Kehitteillä oleva AiRRPort-hanke on äärimmäisen kannatettava, sillä sen kautta Tampere paitsi pääsee kiinni globaaliin verkkoon myös näyttää kansainvälisesti suuntaa lentoliikenteen edistämisessä.
Toiveeni tulevaisuuden Tampereen suhteen ei ole utopistinen. Kaikki on käden ulottuvilla. Sen saavuttamiseksi kuitenkin vaaditaan rohkeaa pitkän tähtäimen päätöksentekoa sekä luovaa ja korkealaatuista suunnittelua. Yksi olennainen asia on laaja-alainen kaupungin ja kaupunkiseudun kehittämisstrategia, joka ei jää korulauseiden tasolle vaan on konkreettinen palapelin koko kuva. Sellaisen luominen vaatii pitkäjänteistä työtä, jota ei pitäisi liiaksi sitoa yhden valtuustokauden mittaan. Kun kokonaispaletti on kasassa, sitä lähdetään toteuttamaan osa askel askeleelta. Ei palapeliäkään rakenneta kerralla, vaan pala palalta.
Kalle Vaismaa, tutkimusjohtaja, TkT, TM
Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Tampereen teknillinen yliopisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti